Fortsätt till huvudinnehåll

Jag visste det!

Skrivarbläck är ju en av världens dyraste vätskor som får tolvårig whisky att framstå som T-Röd från Ica Basic, och även om jag sedan många år gått över från bläckstråleskrivare till laser känns det skönt att få alla mina fördomar bekräftade av någon som jobbat med det.


Alltså:
  • Skrivarbläck är i stort sett gratis att framställa och marginalerna är hutlösa.
  • Utvecklingen av bläckpatronerna är i stort sett att de regelbundet ändrat storlek så att man inte bara ska behöva köpa nya patroner hela tiden utan också rätt ofta en ny skrivare.
  • Anledningen att bläckstråleskrivare ändå är ganska billiga är att man ska fortsätta använda dem och därmed betala tillverkarna för bläck igen och igen. Och igen.
  • Chippet på patronen signalerar att bläcket är slut långt innan det faktiskt är det. Kan du lura skrivaren att du bytt patron till en ny och inte en gammal finns det bläck kvar.
  • Det finns ingen rimlig förklaring till att du inte kan skriva ut svartvitt bara för att det (eventuellt) är slut på magentabläck.
  • Företagen försöker se till att du inte kan fylla på bläck i en gammal patron, inte för att det inte borde funka utan för att tjäna oskäliga pengar.
  • De jävlarna ser till att skrivaren blandar cyan i det svarta bläcket så att det ska ta slut även på de tre färger du i stort sett aldrig använder.


    Jag är nu inne på min andra laserskrivare. Inte för att det var något fel på den första utan för att Canon (som inte alls är kanon) inte hade lust att fixa en drivrutin till Windows 8 utan tyckte att jag skulle köpa en ny skrivare istället. Så jag förklarade för Canon att det enda jag vet säkert om framtida skrivare är att de inte ska heta Canon.

    Men eftersom det är minst femton år sedan jag gick över till laser var jag tvungen att kolla om det hänt något nytt i bläckbranschen. Svar: Nej. Den billigaste bläckskrivaren hos Netonnet kostar 299 kr, bläcket kostar 378 kr (199 för svart och 179 för resten). De kallar den för en allt-i-ett-skrivare, men kundrecensioner på nätet tyder snarare på att modellen är en aldrig-i-helvete-skrivare.

    Kommentarer

    Populära inlägg i den här bloggen

    Svenska Märta, 30, är Petter Stordalens nya kärlek

    Svenska Märta, 30, är Petter Stordalens nya kärlek Före detta svenska elitryttarinnan Märta Elander Wistén, 30, är 57-årige Petter Stordalens nya kärlek. Det berättar miljardären för tidningen VG. Svenska Märta, 30, är Petter Stordalens nya kärlek. Märta Elander Wistén och Petter Stordalen är ett par. Före detta svenska elitryttarinnan Märta Elander Wistén, 30, är 57-årige Petter Stordalens nya kärlek. ... Och hon fastnade med mig här, säger Stordalen till VG.                                  Svenska Märta, 30, är Petter Stordalens nya kärlek – Det var coronakrisen som förde oss samman, säger Stordalen till tidningen. Miljardären Petter Stordalen är blixtförälskad i svenska Märta Elander Wistén, 30. – Märta kom till Oslo på besök före allt stängdes ner. Och hon fastnade med mig här, säger Stordalen till VG. Framgångsrik ryttare Märta Elander Wistén, som är tidigare elitidrottare, vann guld i laghoppning för Sverige under junior-EM 2007. – Medan affärslivet varit

    Skogsbränder härjar i Oregon – hundratals hem har brunnit ned

    Skogsbränder härjar i Oregon – hundratals hem har brunnit ned Minst två personer har dött, och hundratals hem har brunnit ned, i Oregon i USA. Delstatens guvernör varnar för att skogsbränderna som nu härjar i Oregon kan bli de mest förödande i delstatens historia. Boende i delar av Oregon har tvingats fly sina hem med bara några minuters varsel, rapporterar AP. – Alla måste vara på sin vakt. Det här kan bli de mest förödande skogsbränderna i delstatens historia, sett till förlorade liv och förlorad egendom, säger Oregons guvernör Kate Brown. Guvernören har inte gått ut med några uppgifter om hur många personer som befaras ha dött i bränderna. Flera döda Polisen har bekräftat för den lokala tv-stationen KOIN i Orgegon att en pojke och hans mormor dött i en skogsbrand i närheten av staden Lyons i Orgeon. Mest ikoniska ögonblicken från "Keeping Up with the Kardashians" . Får svenskt stöd: ”Det är tragiskt” . Aaron Carters nya karriär – gör porr . Peter Mad

    Kim Wall: Peter Madsen erkänner att han dödade Kim Wall

    Peter Madsen erkänner att han dödade Kim Wall Peter Madsen erkänner för första gången att han dödade Kim Wall. I en ny dokumentär ger han en ny version av vad som hände i ubåten. – Allt är mitt fel, säger Madsen i dokumentären. Erkännandet ges i första avsnittet i den danska dokumentärserien “Hemliga inspelningar med Peter Madsen” där journalisten Kristian Linnemann har samtalat med den livstidsdömde mördaren i telefon i över 20 timmar. I samtalen tillstår Peter Madsen att han dödat journalisten Kim Wall. – Det är mitt fel att hon är död. Och det är mitt fel eftersom jag begick brottet. Allt är mitt fel, säger han i dokumentären, enligt Ekstrabladet som har tagit del av hela materialet. Carolina Neurath och maken ansöker om skilsmässa Carolina Neurath och Niclas Engsäll. Programledaren Carolina Neurath och maken Niclas Engsäll har ansökt om skilsmässa. Handlingarna inkom till tingsrätten under tisdagen, skriver Expressen. SVT:s ”Morgonstudion”-programledaren och för