Polestars globala CMO lämnar - hon tar över
I samband med lanseringen av Polestar 2 lämnar bolagets globala CMO Tim Heldmann. Han ersätts av Åsa Borg med lång erfarenhet från marknadsföring inom Volvokoncernen.
Elbilsmarknaden är glödhet och de senaste åren har de stora biltillverkarna tävlat om vem som legat längst fram i utvecklingen. För Volvo och moderbolaget Geely har satsningen stavats Polestar som lanserade sin första bil för snart tre år sedan. Under förra presenterade de Polestar 2 på den årliga Genévesalongen, en bil vars försäljning rullat igång nu under våren.
Nu kan Resumé berätta att Tim Heldmann, Polestars globala CMO, lämnat bolaget och ersatts av Åsa Borg, tidigare head of brand, marketing and retail på bolaget. Åsa Borg har lång erfarenhet från Volvo-koncernen där hon haft flera ledande tjänster inom marknadsföring. Hon tillträdde sin position för några veckor sedan och startar ”på allvar” efter semestern. För tillfället sitter hon med det övriga marknadsföringsteamet och sätter planen för att få fler att provköra och beställa den nya modellen, som är Volvokoncernens första helt eldrivna bil. Tanken är att bilen ska vara en direktkonkurrent till Teslas Model 3.
– Jag fick frågan och kände att det lockade att vara med och leda ett nytt varumärke. Vi befinner oss i en väldigt spännande fas nu när bilarna kan levereras och lanseras i flera nya länder, säger Åsa Borg till Resumé.
LÄS MER: Dolph Lundgrens ex Jenny om förlovningen: "Ingen respekt"
LÄS MER: Camilla Läckberg om svåra tiden: ”Mår skitdåligt med mig själv”
LÄS MER: Interpol: Iran utfärdar häktningsorder på Trump - ber Interpol om hjälp
LÄS MER: JUST NU: Aktivister stoppade ett flygplan
LÄS MER: Lotta Engberg sågar Arvingarnas dejttips
LÄS MER: Sanna Lundells förändring med Persbrandt – efter vändpunkten
Polestar har försökt ta en tydlig premiumposition och har tillsammans med reklambyrån Acne velat kommunicera varumärket som mänskligare än konkurrenterna. Polestar 2 kommer att säljas både online och direkt från Polestar, något som skiljer sig något från hur Volvo traditionellt arbetat med återförsäljare.
– Teamet har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta varumärket och framöver kommer mycket att handla om att öka kännedomen, framför allt i Kina och USA. Internt känner vi en stor stolthet över att allt fler sajnar upp för att provköra och att så många redan lagt ordrar. Nu vill vi bara att de får chansen att uppleva bilarna, säger Åsa Borg.
I samband med lanseringen av Polestar 2 lämnar bolagets globala CMO Tim Heldmann. Han ersätts av Åsa Borg med lång erfarenhet från marknadsföring inom Volvokoncernen.
Elbilsmarknaden är glödhet och de senaste åren har de stora biltillverkarna tävlat om vem som legat längst fram i utvecklingen. För Volvo och moderbolaget Geely har satsningen stavats Polestar som lanserade sin första bil för snart tre år sedan. Under förra presenterade de Polestar 2 på den årliga Genévesalongen, en bil vars försäljning rullat igång nu under våren.
Nu kan Resumé berätta att Tim Heldmann, Polestars globala CMO, lämnat bolaget och ersatts av Åsa Borg, tidigare head of brand, marketing and retail på bolaget. Åsa Borg har lång erfarenhet från Volvo-koncernen där hon haft flera ledande tjänster inom marknadsföring. Hon tillträdde sin position för några veckor sedan och startar ”på allvar” efter semestern. För tillfället sitter hon med det övriga marknadsföringsteamet och sätter planen för att få fler att provköra och beställa den nya modellen, som är Volvokoncernens första helt eldrivna bil. Tanken är att bilen ska vara en direktkonkurrent till Teslas Model 3.
– Jag fick frågan och kände att det lockade att vara med och leda ett nytt varumärke. Vi befinner oss i en väldigt spännande fas nu när bilarna kan levereras och lanseras i flera nya länder, säger Åsa Borg till Resumé.
LÄS MER: Dolph Lundgrens ex Jenny om förlovningen: "Ingen respekt"
LÄS MER: Camilla Läckberg om svåra tiden: ”Mår skitdåligt med mig själv”
LÄS MER: Interpol: Iran utfärdar häktningsorder på Trump - ber Interpol om hjälp
LÄS MER: JUST NU: Aktivister stoppade ett flygplan
LÄS MER: Lotta Engberg sågar Arvingarnas dejttips
LÄS MER: Sanna Lundells förändring med Persbrandt – efter vändpunkten
Polestar har försökt ta en tydlig premiumposition och har tillsammans med reklambyrån Acne velat kommunicera varumärket som mänskligare än konkurrenterna. Polestar 2 kommer att säljas både online och direkt från Polestar, något som skiljer sig något från hur Volvo traditionellt arbetat med återförsäljare.
– Teamet har gjort ett fantastiskt jobb med att sätta varumärket och framöver kommer mycket att handla om att öka kännedomen, framför allt i Kina och USA. Internt känner vi en stor stolthet över att allt fler sajnar upp för att provköra och att så många redan lagt ordrar. Nu vill vi bara att de får chansen att uppleva bilarna, säger Åsa Borg.
Kommentarer
Skicka en kommentar